-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8270 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا استفاده از طلا براي مردان حرام است و براي زنان جايز و گاهي مستحب؟

اسلام در مورد استفاده از انواع زينيت ها مانند تمام مواردديگر حدّ اعتدال را برگزيده است. نه مانند برخي از مكتب ها و مسلك ها كه مي پندارند استفاده از زينيت ها و تجملات (هر چند به صورت معتدل باشد) مخالف زهد و پارسايي است و نه مانند تجمّل گرايان كه غرق در زينت و تجمّل مي شوند و تن به هر گونه عمل ناروايي براي رسيدن به اين هدف نامقدس مي دهند. اگر روح و جسم انسان مد نظر قرار گيرد، تعليمات اسلام در اين زمينه درست هماهنگ ويژگي هاي روح انسان و جسم او است. بنابراين نمي توانيم فلسفة احكام را چنان كه بايد، بيان كنيم و چه بسا در مواردي اصلاث حكمت حكم را درك نكنيم امّا به طوراجمال و با توجه به حكمت هاي بيشتر احكام مي دانيم و معتقديم كه در همة احكام شريعت اسلام،مصالحي منظور شده است كه بايد رد مقام تسليم به آن ها عمل كنيم و به آن چه حكمتش ناشناخته است،همانند آنچه حكمتش شناخته است،عمل كنيم.

در مورد تزيّن مرد به طلا اين حكمت مهم وجود دارد كه در مردان گرايش به زينت رواج پيدا نكند. شايد برخي از چيزهايي كه براي زنان زينت محسوب مي شوند، براي مردان زينت نباشند. از اين رو مردان از آن به عنوان عامل فخر فروشي و تكبّر استفاده مي كنند، كه اسلام آن را نهي نموده است،تا مردان به زينت هاي غير منطقي وغير معقول روي نياورند، بلكه به كمال جويي و معنويت گرايش يابند.

از سوي ديگر مباني علمي ضرر و زيان استعمال طلا براي مردان را اثبات نموده است. شايد علت حرمت استفادة طلا براي مردان همان عوامل باشد كه عمل اثبات نموده است. شهيد دكتر سيد رضا پاك نژاد در كتاب اولين دانشگاه و آخرين پيامبر(ص) مطلب زيبايي در اين باره بيان مي كند و مي گويد: آنچه از جنس طلا تا كنون مورد توجه محافل پزشكي و بهداشتي قرار گرفته، آلوده بودن آلات تزييني از جنس طلا به موارد راديو آكتيو مي باشد كه اخيراً آلودگي مخصوصاً حلقه هاي طلا به فرآورده هاي رادون تأييد گرديده است.

اناليز حلقه ها نشان مي دهد كه اكتيويته و فعاليت آن به علت وجود فرآورده هاي تجزيه رادون يعني راديوم d و e با نيمه عمر 20 سال كه اشعه بتا صاعد مي كند بوده است. رادون 222 يك گاز بي اثر مي باشد كه از عنصر راديو 226 حاصل مي شود.

گاز مذكور در لوله نازك طلايي تحت فشار قرار داده، به شكل دانه هايي براي كشاتن در غدّه ها به كار مي رود. راديوم d با سرب 210 و راديوم e با بيسموت 210 فرآورده هاي مهم تجزيه (رادون) هستند كه روي طلا رسوب كرده و مي تواند سال ها سبب واكنش هاي جلدي سطحي شود. اخيراً يكي دو كارخانه مجهز طلا را قبل از شكل دادن از نظر راديو اكتيويته امتحان مي كنند و فقط نوعي از طلا، سواي نوع ديگر را قابل تحمگل براي پوست اعلام مي دارند.

ممكن است سؤال شود: ايا حلقه طلا كه به واكنش رادياسيون مشكوك است، در مرد فقط واكنش مي دهد يا زن را نيز مرود زيان و خطر قرار مي دهد؟ بايد گفت: بر زن نيز اثر آن را گزارش كرده و آن چه را من مي توانم به عنوان سؤال مطرح سازم، اين [است] كه: اخيراً مقدار ناچيزي طلا در موي زنان يافته اند.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.